2011. február 16., szerda

Vizet az elefántnak - A folytatás - Bevezetés

A Jankowski család háza



BEVEZETÉS


Arra ébredek, hogy nehezen megy a levegővétel. Mintha valaki rongyot gyömöszölt volna a torkomba. Kába vagyok, de végül az önkéntelen köhögés, ami előtör a mellkasomból, eléggé felébreszt ahhoz, hogy rájöjjek, valami gond van. Nagy gond. A füst betölti a szobát, alig látok valamit. Kell pár pillanat, amíg az agyam feldolgozza az információt: Atyaég, tűz van!

Keljfeljancsiként pattanok ülő helyzetbe, de ugyanazzal a mozdulattal vissza is szédülök. Felemelem a kezem, és a fejem alól kihúzom a párnámat, aztán az arcomra borítom. Veszek két mély lélegzetet az anyag takarásában, hogy kitisztuljon a tudatom, majd ismét, immár lassabban, megpróbálkozom a felkeléssel.

- Marlena… – fordulok azonnal hozzá. Mellettem fekszik az ágyban, és mélyen alszik. Nem csodálom… Ma teljesen kifárasztotta Bobó a csínytevéseivel. Néha rosszabb, mint a gyerekek.

A törékeny vállak alá csúsztatom a karomat, és megrázom Marlenát. Meglepetten rándul össze, aztán azonnal köhögésbe kezd. A szája elé kapja a kezét, és rémülten pislog körbe.

- A gyerekek! – sikolt fel, amint felfogja, mi a helyzet. Kitántorgunk az ágyból, és egyenesen a gyerekszobák felé vesszük az irányt. Én Simonhoz, Marlena a lányokhoz megy. Alig fél perc múlva egyesül a családunk a folyosón.

Odabent Simon ágyáról lerángattam a lepedőt, és szétszaggatva az arcunk elé szorítottam egy-egy darabot, most pedig a lányok kezébe is belenyomom a fehér anyagot. A sajátomat Marlenának adom, és átveszem tőle Dinah-t. Én magam takarom el az arcát. Még túl kicsi ahhoz, hogy felfogja, mi történik körülötte.

- Gyerünk! – indulok el a lépcsők felé terelve mindenkit. Egyszerre próbálok köhögni, nem leejteni a kislányomat, figyelni Marlenára, Simonra és Ruth-ra, valamint úgy haladni, hogy ne essek hasra semmiben. Ezerszer megmondtam már Simonnak, hogy ne hagyja az út közepén a játékait!

- Istenem, segíts! – Marlena tágra nyílt szeméből már anélkül is tudom, hogy nagyobb a baj, mint gondoltam, hogy lepillantanék a földszintre. A lépcső alja lángol, ahogyan a házunk szemközti fala is a kijárattal együtt. A forróságtól nedvesen tapad rám a csíkos pizsamanadrágom, és a homlokomról a szemembe csordul egy izzadtságcsepp. Hunyorogva próbálom kipislogni, de a csípő érzés nem múlik el.

- Vissza! – utasítom őket. Marlena kézen ragadja Ruth-ot, és mind visszabotladozunk a hálószobába. Simon karjába nyomom Dinah-t, és feszegetve igyekszem felhúzni az ablakot. Folyton beragad ez az istenátka! Végül megunom a felesleges próbálkozásokat, felkapom a sarokban álló széket, és intek a többieknek, hogy álljanak hátrébb.

Az üvegdarabok szanaszét repülnek, ahogy a szék oldala nekicsapódik az ablaknak. Az egyik apró szilánk felsebzi az arcomat is, de nem törődöm vele. A legfontosabb most az, hogy kijutassam a családomat ebből a lángoló pokolból.

- Mássz le a talajra, leadom neked a gyerekeket! – mondom el Marlenának a tervemet, de megrázza a fejét. Pár másodpercig egymás szemébe nézünk. Pontosan tudom, mire gondol, de nagyon nem tetszik az ő ötlete. Sokkal jobb az egyensúlyérzéke, mint nekem, így jobban tudna segíteni a tetőn a kicsiknek.

- Menj! – ragadja meg végül a karomat, és az ablak felé tol. Mély levegőt veszek, majd kimászok a szabadba. Óvatosan végigaraszolok a cserepeken, aztán az ereszhez érve leülök, és a tető szélére kúszva megtámasztom magam a karjaimmal. Csak egy ugrás… Csak egy aprócska ugrás…

Lehunyom a szemem, és ellököm magam a tetőtől. Még szinte fel sem fogom, hogy a levegőben vagyok, már be is csapódom a földbe. A karommal sikerül tompítanom az esést, de így is fáj minden porcikám. Nagy nehezen talpra küzdöm magam, és felnézek. A tűz már átterjedt a felső emeltre is. Recseg-ropog az egész ház, mintha a deszkák sírnának.

- Marlena! – kiáltom. Megkönnyebbült sóhaj hagyja el a számat, ahogy megjelenik a tetőn. Az arca és a ruhája fekete a koromtól. Kis csomagként hozza a karjában Dinah-t, és egyszer sem inog meg a lába. Mintha csak a lovai hátán sétálna. Kecsesen, félelem nélkül. Csak akkor látok rettegést csillanni a szemében, mikor a tető szélére ér, és lenéz rám. Én is félek. A tető, mintha most magasabbnak tűnne, mint korábban. Mi van, ha nem tudom elkapni a kicsit?

Marlena tétovázva néz körbe, aztán ahelyett, hogy ledobná a lányunkat a karomba, jobbra indul a kémény felé. Követem őt a földről, de csak akkor értem meg, mire is készül, mikor hozzákezd a mutatványhoz. Az agyvérzés és a szívroham kerülget. Érzem, hogy közel állok mindkettőhöz.

Leül háttal nekem, aztán a vádlijai közé szorítja a kéményt. Ahogy lassan hátradől, a gyomrom a torkomba ugrik. A mellkasa, a vállai és a feje lelógnak a tetőről. Ha így bucskázna le onnan, a koponyája biztos, hogy szilánkosra törne. A rémkép szinte valóságként jelenedik meg előttem.

Pár pillanatig mozdulatlan marad, aztán a karja a levegőbe emelkedik. Egyenesen az ég felé nyújtja a lányunkat. Nem tudom, hogy tényleg lassan mozog-e vagy csak nekem tűnik hosszú perceknek a várakozás, de végül a karját leengedi a fülei mellett. Dinah ott lóg fejjel lefelé, és torka szakadtából üvölt.

Nem érem el. Egyszerűen nem megy!

- A láda… - köhögi Marlena. Először nem értem, de mikor oldalra fordítja a fejét, rájövök, mit akar.

A ház mellett a fűben ott áll a láda, amelyben a lószerszámok érkeztek tegnap. Mellé rohanok, aztán megragadva a két szélénél vonszolni kezdem a kémény alá. Csak még egy kicsit… Így…

Ahogy ráállok épphogy elérem az ujjbegyemmel a vörös pihéket, amik rendes haj helyett borítják még a babakoponyát. Marlena barna tekintete az enyémbe olvad. Az ujjai lejjebb csúsznak a pici babatesten. A szája mozog. Először azt hiszem, hogy hozzám beszél, de aztán rájövök, hogy csak egy imát mormol magában.

Dinah szép lassan ereszkedik a kezembe. Ahogy biztosan fogom, Marlena elengedi őt, felhúzza magát ülő helyzetbe, aztán talpra pattan, és indul a többiekért. Leugrom a ládáról, és távolabb viszem a kicsit. Leteszem a fűbe, és már rohanok is vissza.

Ruth-tal és Simonnal kicsit egyszerűbb a helyzet. Mindketten felém nyújtják a karjukat és belém kapaszkodnak, mikor az anyjuk leadja őket. Végül Marlena következik. Leül a tető szélére, és a karjaimba ugrik. Ledönt a lábamról. Szó szerint. De végül mind épségben húzódunk hátrébb.

A térdemre támaszkodom, és igyekszem legyűrni a köhögőrohamot, mikor meghallom a kétségbeesett trombitálást.

- Rosie… - Ahogy felnézek, Simon karja a ház mellett ideiglenesen felállított sátor felé mutat. Csak most eszmélek rá, hogy a szikrák átpattogtak a vászontetőre, ami ugyanúgy lángokban áll, mint a házunk.

Gondolkodás nélkül rohanok be a sátorba, miközben a hátam mögött hallom Marlena kétségbeesett kiáltását. Rosie nincs túl jól. Megöregedett és egy megfázás teljesen legyengítette. Ezért is hoztam egy időre haza, hogy mindig mellette lehessek és ápolhassam.

- Itt vagyok, Rosie! Semmi baj! – rohanok azonnal a cölöphöz, amihez odaláncoltam. Bár nem volt sok értelme. Most is kimerülten hever a földön, csak az ormánya tekergőzik a levegőben. Bobo felugrik a hátára, és hangosan sivalkodik. Egy égő anyagdarab éppen a lábam előtt landol. Bele sem akarok gondolni, mi lett volna, ha a nyakamba zuhan. Ahogy Rosie szabad, rájövök, hogy fogalmam sincs arról, hogyan bírjam rá, hogy talpra álljon.

- Rosie, wstańj! – kérlelem. A tekintete felém fordul, és ismét meglengeti az ormányát. Megérintem a kezemmel és könyörgően nézek a szemébe. – Rosie, naprózd! – A póznák vészesen recsegő hangot hallatnak. Bármelyik pillanatban beteríthet minket a lángoló takaró.

A hatalmas elefántláb végül megmoccan. Rosie csak nehezen tudja magát talpra küzdeni. A nyakának dőlök a két tenyeremmel, és próbálok segíteni neki. Mikor végre két lábon áll, ingadozva indul meg utánam. Bobó leugrik róla, és most az én nyakamba kapaszkodik. Egyik tenyerével eltakarja a szemét, mintha attól, hogy nem látja, a veszély egyáltalán nem is létezne. Bár ilyen egyszerű volna…

- Rosie, gyerünk, ruch sie! – biztatom két hörgés között. A kezemet a szám elé szorítom, de a füst marja a torkomat, az orromat és a szememet is. Könnyek csorognak végig az arcomon.

Mikor végre megérzem a friss levegőt, már nem csak a füsttől tudnék sírni. Épp csak pár méterre jutunk Rosie-val, mikor a sátor a földre rogy felperzselve maga alatt a talajt. A következő percek összemosódnak. Bobó eltűnik a nyakamból, és Marlena veszi át a helyét. Hallom, hogy sír, de nincs elég erőm ahhoz, hogy megszólaljak. Csak magamhoz ölelem, és figyelem, ahogy a házunk porig ég.



Akkoriban rengeteg embernek szúrtam a szemét. Én voltam az állatdoktor, aki a cirkusz világában az előadók és a munkások között egyensúlyozott. A chicagói Brookfield Állatkert állatorvosa, akinek a helyére jó páran pályáztak. Sokaknak lett volna oka arra, hogy rám gyújtsák a házamat. Mégis olyasvalaki végzett majdnem az egész családommal, akiről sosem gondoltam volna…



Nagyon szépen köszönöm mindenkinek, aki bármiben is segített a fejezetnél (netes infók kutatása, lengyel fordítás stb.)! Zsuzsának, Zorának és az apukájának, Orsinak és Katinkának. Remélem, senkit sem felejtettem ki, de ha mégis, akkor szóljon mindenképpen! :)

18 megjegyzés:

  1. Nagyon jól sikerült :) Tetszik :) Már nagyon várom a folytatását :) Olyan jó érzés újra olvasni Jacobról, Marlenaról és Rosie-ról!
    Köszönöm, hogy elkezdted írni ezt a ficet :)
    Köszönöm, hogy megemlítettél :) Örömmel segítettem a kutatásban, és ha bármi másban segítségre szorulsz, akkor rám számíthatsz :)

    VálaszTörlés
  2. Én is csak megköszönhetem, hogy nem hagyod abba a varázst és még mindig úgy érezhetem, hogy benne vagyok ebben az elvarázsoló milliőben.
    Ha kell én is szívesen segítek keresni, és persze folyamatosan olvasni és követni is fogom.
    Tetszett, hogy a kéményről lelógó megmozdulás... Marlena-san ügyes volt. A lengyelért meg külön gratula, de vehetsz vezényszavakat a könyvből is, abban is van egy csomó. Ha kell megvan E-bookban, ha nem lenne meg neked állandóra, szívesen elküldöm:-D(Bár azt hiszem, Zsuzsa megelőzött. <3)

    Kíváncsi vagyok mit gondoltál ki. Nem tudom meddig tervezed, de én még arra is kíváncsi lennék, mi lett vele a cirkusznál. Öregkorában. Benne lesz majd az is? Arra nagyon kíváncsi lennék.

    Millió Puszi.
    Azért aludj is .-D

    Aranmyag

    VálaszTörlés
  3. Nagyon tetszik és türelmetlenül várom a folytatást!! :) Na jó nem türelmetlenül de várom. Kíváncsi vagyok, hogyan folytatódik és természetesen az előzményekre is!! :)

    Köszönöm, hogy megemlítettél és ha bármi segítség kell szólj és segítek nagyon szívesen! Ha kell előkotrom a lengyel cuccaimat is!!:)

    Puszi Katinka-(Ticuska)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jó lett!Csak így tovább...majd ha elsz egy kis időm elolvasom a könyvet is, hála neked!

    VálaszTörlés
  5. Orsi: Nagyon örülök, hogy tetszik neked, és én köszönöm a segítségedet! :) A folytatással igyekszem. :) Pussz :)

    Aranymag: Köszönöm, hogy felajánlod a segítségedet. :) Ha szükségem lesz rá valamiben, szólni fogok. :)
    Örülök, hogy tetszik a tetős jelenet. Azt hiszem, logikus volt, hogy Marlena marad a tetőn, és így oldja meg a dolgot. :) Tényleg illett hozzá. :)
    Megvan a könyv, köszönöm szépen. :) És majd onnan is veszek vezényszavakat, csak egyik könyvben lévő sem illett ide. :)
    Igen, lesznek öregkori jelenetek. A ficemnek a felépítése is olyan lesz, mint a könyvnek. :) A Bevezetőt is az eredetihez hasonlóan írtam meg. :) De végig tartom magam az eredeti felépítéséhez. :)
    Alszom is majd, nyugi. :D És köszönöm szépen, pussz :)

    Katinka: Örülök, hogy tetszik, és köszönöm, hogy segítesz! :) Lehet, hogy majd kelleni fog a lengyel cucc. :) Pussz :)

    VálaszTörlés
  6. Angel90: Örülök, hogy tetszett, és tényleg érdemes a könyvet is elolvasni! :) Köszönöm. :)

    VálaszTörlés
  7. Sok ficet olvasok/olvastam, de sosem gondoltam volna, hogy lesz egy olyan, amihez sokkal jobban kötődöm, sokkal több közöm lesz hozzá mint eddig bármelyikhez.:D
    Úgy érzem magam, mint a kertész aki elültette a magot és most izgatottan figyeli a növény kikelését, fejlődését.:D
    Reménykedem, hogy sokaknak fog örömet okozni, ha kikel és csavarodik, tekeredik, mint a legszebb futórózsa. Elbűvölve bennünket az illatával és a szépségével.
    KÖSZI:zsuzsa

    VálaszTörlés
  8. Ezt olyan szépen megfogalmaztad. :D Én is remélem, hogy a közös rózsánk elnyeri majd az olvasók tetszését! :) És hálás vagyok azért, hogy elültetted a magot bennem a könyv ajánlásával és most segítesz nevelgetni a virágunkat. :) Pussz :)

    VálaszTörlés
  9. Jajj, de nagyon jó lett!!!! :)
    kartonka

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm, örülök, hogy tetszik. :)

    VálaszTörlés
  11. Szia!

    Új vagyok itt és csak azt akarom kérdezni h a könyv olvasása nélkül is érteni a ficcet?

    VálaszTörlés
  12. szia!
    nagyon tetszik ez az írásod is:)9 bár az eredeti könyvet nem olvastam azt hiszem felveszem a listámra és sort kerítek majd rá:))
    addig is marad a Te írásod:)

    VálaszTörlés
  13. Névtelen: Igen, az eredeti könyv olvasása nélkül is érthető lesz, de ha van lehetőséged rá, olvasd el az eredetit is, mert nagyon-nagyon jó! :)

    Kinga: Szerintem nem fogsz csalódni, ha elolvasod az eredetit is. :) Köszönöm, hogy addig is olvasod a ficemet. :)

    VálaszTörlés
  14. csak most fejeztem be a WFE-t,de olyan jó volt ezt olvasni. tényleg nagyon eredetire sikeredett :D:D nagyon nagyon jó lett, de ugye nem csak havonta fogsz írni egy fejezetet? nagyon nagyon kíváncsi vagyok jacob további sorsára :PP és ebben még annyi lehetőség van. nagyon jó lett!!!!

    VálaszTörlés
  15. nagyon tetszik,felcsigáztál, minden nap várom a köv. fejit de nincs.

    VálaszTörlés
  16. Itt lesz még valaha új fejezet? :)

    VálaszTörlés
  17. Lesz, csak majd májustól, mert április végéig le kell adnom a kiadónak a Kígyók sziszegése kéziratát, és most arra kell koncentrálnom. De amint azzal megvagyok, ez a történet is frissülni fog. :)

    VálaszTörlés
  18. Hali!
    Csütörtökön fejeztem be az eredetit, de még naon nem akaródzik visszaadnom Zsuzsának... Vajon miért? :P
    Asszem nehezen fogom kivárni a májust, de majd azzal biztatom magam, h akkor lesz az ének írásbeli, a magyar kisérettségi, ezeket ellensúlyozandó meg lesz névnapom is (bár az nem nagy kikapcsolódás) éééééés... írsz ide frisset!!!
    Addig is hiányozni fog Jake, Marlena, Rosie, Bobo, meg az eddig alig ismert gyerekek is... *hüpp*
    Pusz

    Ui: megnézted azt a filmet, amit Truska küldött? a Pillangó cirkuszt? Nekem arról az öreg Teve jut eszembe, bár nem sok közös van bennük, de azért mégis...

    VálaszTörlés